Strona główna PCC > Materiały poglądowe > Wprowadzenie do ISO 9001:2000

System Zarządzania Jakością ISO 9001:2000

 

System Zarządzania Jakością zgodny z wymaganiami normy ISO 9001:2000 może być wdrażany przez organizacje każdego typu. Przyczyną tego jest fakt, iż związany jest on bezpośrednio z systemem zarządzania danej organizacji, a nie z konkretną branżą. Europejska norma ISO 9001:2000 zawiera wytyczne oraz wymagania dla przedsiębiorstw starających się o uzyskanie certyfikatu. Warto pamiętać, że System Zarządzania Jakością nie jest systemem kontroli, lecz stanowi bardzo ważny aspekt nowoczesnego zarządzania każdym przedsiębiorstwem. ISO 9001:2000 obejmuje szeroki zestaw działań kadry zarządzającej oraz personelu, które ukierunkowane są na spełnianie wymagań odbiorców. Zawiera również procedury oraz instrukcje udokumentowane w księdze jakości,  która jest zbiorem wszelkich istotnych zagadnień dotyczących powyższych działań. U podstaw stosowania się do wymagań ISO 9001:2000 leży zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie. Pracownicy firmy powinni utożsamiać się ze swoim miejscem pracy oraz osiąganymi przez swoje przedsiębiorstwo wynikami. W parze z wprowadzaniem w życie zasad zawartych w normie idzie wzrastająca przejrzystość procesów, jakie funkcjonują w organizacji oraz uporządkowanie całego obszaru zarządzania firmą, jak również jasny przydział kompetencji i odpowiedzialności. 

Normy ISO, z założenia, koncentrują się na zapobieganiu niezgodnościom, a nie na ich korygowaniu. Obniża to znacznie koszty zwiększania jakości poprzez usuwanie przyczyn potencjalnych problemów. Należy dodać ponadto, ze posiadanie wdrożonego systemu zarządzania, który jest zgodny z ISO 9001:2000 stanowi bardzo istotny element strategii marketingowej, pozwalającej na uzyskanie przewagi nad konkurencją oraz dająca możliwość przystępowania do rozmaitych przetargów, gdyż wielokrotnie posiadanie certyfikatu jest głównym warunkiem, którego spełnienie upoważnia do złożenia oferty.